Místní dráha Tábor — Bechyně. První dráha Rakouska-Uherska, kde se předpokládal pouze elektrický provoz. Provoz zahájen slavnostně 21. 6. 1903

parni elektrarna

Parní elektrárna pro dráhu Tábor — Bechyně (Pohled 1:100) (NA, GI/R, karton 419, sg. 26702/7)

Pro železniční projekty z doby monarchie netypická stavba — parní elektrárna. Táborský zdroj proudu pro napájení elektrické dráhy Tábor — Bechyně a osvětlení města byl postaven na základě projektu vypracovaného Zemským výborem království Českého (z prostředku Země České byl dráze garantován úvěr u Zemské banky). Projekt byl schválen ministerstvem železnic a předložen na tzv. politické pochůzce dne 17. 2. 1902, která předcházela stavebnímu povolení (stavební koncesi) dráhy. Elektrické zařízení elektrárny dodala — stejně jako elektrickou výzbroj motorových vozů i trati samé — firma Křižík. Budova elektrárny pod mostem dráhy v Táboře dodnes stojí, ačkoli už neslouží původnímu účelu.

vlakopis

Vlakopis prvního pravidelného vlaku elektrické dráhy Tábor — Bechyně (NA, GI/R, karton 420, sg. 27361)

Dne 22. 6. 1903 v 6.00 hodin vyjel ze stanice Bechyně s 12 cestujícími první pravidelný vlak elektrické místní dráhy Tábor — Bechyně. Motorový vůz č. 2 řídil strojvedoucí Jan Kos. Do Tábora vlak dorazil v 7.18 s 16 cestujícími.


Tuto stránku lze uložit ve formátu PDF.
Dokument (PDF — 459 kB)