Pozor vlak!

Ve spolupráci s redakcí železničního televizního magazínu Pozor vlak! je závěrečná část tohoto magazínu s názvem „Úžasné návraty“ věnována komentovaným filmových záběrům historických výukových a instruktážních filmů z archivního fondu Ústřední dopravní institut.

Instruktážní film o přípravě vlakové cesty nás přenese na železnici 60. let 20. století. Ve filmu popisovaná technologie zabezpečení stanice se ovšem používá dodnes.

Reportáže Železničního zpravodaje z r. 1960 představí 1. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, výměnu mostní konstrukce za přímo pojížděnou železobetonovou desku a předání železničního vozu určeného pro školení.

Kralupy nad Vltavou jsou významným železničním uzlem. Film z roku 1989 je doplněn současnými záběry.

V první pol. 60. let 20. stol. Studio názorných učebních pomůcek ČSD, připravovali filmový zpravodaj. Reportáže z Prahy – první myčka osobních vozů na Smíchově, zásah drážních hasičů a stavba nákladní spojky nebo bourání Herzánova mostu v České Třebové.

V areálu nejvyššího purkrabství na Pražském hradě byl v říjnu 1963 otevřen Dům československých dětí. O rok později byl obohacen o velké modelové kolejiště, jehož vznik přibližuje film „Největší stavba v oboru dopravy“.

Železniční nehody často zaviní člověk. Jako v případě výpravčího ve filmu „Naše tvář“, který vedle řízení dopravy prodává i jízdenky.

K ukončení parního provozu v Československu došlo v roce 1980. O dva roky později se v Nymburce konaly oslavy s rozsáhlou výstavou a provozem parních lokomotiv. Tyto oslavy zachytil film Loučení s párou.

Prototyp nejmodernější dvousystémové elektrické lokomotivy Československých státních drah ES 499.0002 (dnes řada 350) představuje film z poloviny 70. let 20. století. Tehdy nejmodernější lokomotivy jsou v provozu dodnes.

Originální hraný dokument Ústředního dopravního institutu rekonstruuje jednu z největších železničních nehod v Československu, která si vyžádala 31 mrtvých. Stala se 11.12. 1970 u stanice Řikonín, západně od Tišnova.

Na konec parní trakce v Československu připravoval diváka film Ústředního dopravního institutu „Konec slavné epochy“ z roku 1975. Neopakovatelné záběry parních lokomotiv na trati Praha — Děčín jsou doplněny vzpomínkami strojvedoucích.

Jídelní vůz Československých státních drah zamířil v roce 1977 v propagačním filmu „Dobrou chuť!“ s rychlíkem Progress do Německé demokratické republiky. Film byl natočen filmovým studiem Ústředního dopravního institutu pro Federální ministerstvo dopravy.

„Prostředek pro spolupůsobení jízdy vlaku na zabezpečovací zařízení — kolejové obvody — v dalších „Úžasných návratech.“ Instruktážní film Československých státních drah z první pol. 60. let 20. stol. byl natočen na trati Žilina — Štrba a v Nymburce.“

Podíváme se, jak velký význam má správné telefonování — tedy na železnici a při zabezpečení jízd vlaků, kdy jde o životy. Přelom 70. a 80. let 20. stol. na trati Praha-Čakovice — Měšice u Prahy.

Třetí díl „Úžasných návratů“ se odehrává znovu na Slovensku. Ve filmu z roku 1958 se divák naučí změnit směr jízdy a odstavit elektrickou lokomotivu E 499.0 (dnes řada 140) v malebné krajině pod Vysokými Tatrami.

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

První díl „Úžasných návratů“ představuje stručně Národní archiv a dále se věnuje dopravě v Tatrách.

Z archivních souborů Národního archivu

Ve spolupráci s redakcí železničního televizního magazínu Pozor vlak! připravujeme cyklus střihových pořadů s tématikou železniční dopravy.

V depozitářích Národního archivu je uloženo velké množství filmových archiválií. Většinou se jedná o dokumentární, či výukové záznamy z činnosti různých úřadů a institucí.

Jednou z nich je Ústřední dopravní institut (1967–1995) a jeho předchůdce Ústřední dům dopravní a spojové techniky, vzniklý v roce 1960. Filmové výstupy z jejich studia pomáhaly při výuce především železničářů a dnes jsou cenné svými dobovými záběry. V cyklu střihových pořadů nalezly své uplatnění.