109–122 Jakubec–Štemberk

Paginae Historiae / ročník 33 / 2025 / číslo 2 | DOI: https://doi.org/10.71832/n75r-9d39

Pražcová aféra v meziválečném období. Případ sekčního šéfa IV. odboru v ministerstvu železnic Ing. Ladislava Otty

Příspěvek je věnován jedné z největší úplatkářských afér meziválečného Československa, která se týkala dodávek pražců pro potřeby Československých drah. Jednalo se o jednu z nejdéle trvajících úplatkářských kauz meziválečného Československa, jejíž počátky spadají do roku 1919 a finální odhalení do let 1933 a 1934. Příspěvek se zaměřuje na stručné představení průběhu celé aféry a ve své druhé části se koncentruje na nejvýše postaveného aktéra sekčního šéfa stavebního (IV.) odboru ministerstva železnic Ing. Ladislava Ottu. Vyšetřování vypuklo až po odchodu Otty do výslužby. Ing. Otta nebyl pravděpodobně přímo osobně zúčastněn na braní úplatků, bylo mu však vytýkáno, že kryl své podřízené. Ing. Otta byl nakonec stíhán pro vojenský delikt, který vyšel na povrch v souvislosti s vyšetřováním pražcové aféry. Jeho postih však byl spíše symbolický.

Klíčová slova: pražcová aféra, Československé dráhy, ing. Ladislav Otta, meziválečné Československo, železnice

The sleeper affair in the interwar period. The case of the section chief of the IV. department in the Ministry of Railways, Ing. Ladislav Otta

The article is dedicated to one of the largest bribery scandals of interwar Czechoslovakia, which concerned the supply of sleepers for the needs of the Czechoslovak Railways. It was one of the longest-running bribery cases of interwar Czechoslovakia, the beginnings of which date back to 1919 and the final revelation to 1933 and 1934. The article focuses on a brief presentation of the course of the entire affair and in its second part concentrates on the highest-ranking actor, the section chief of the construction (IV.) department of the Ministry of Railways, Ing. Ladislav Otta. The investigation broke out only after Otta retired. Ing. Otta was probably not directly personally involved in taking bribes, but he was accused of covering for his subordinates.
Ing. Otta was eventually prosecuted for a military offense that came to light in connection with the investigation of the sleeper affair. However, his punishment was rather symbolic.

Keywords: sleeper affair, Czechoslovak Railways, ing. Ladislav Otta, interwar Czechoslovakia, railways

Zveřejněno: 19. 12. 2025   

Zobrazit celý článek

Reference

1 Železné pražce byly rozšířeny zvláště v Německu.
2 Sabol, Miroslav – Hallon, Ľudovít: Slovenské dráhy 1918–1948. Praha 2024, s. 126.
3 Na počátku 20. let byla roční potřeba ČSD jen na udržování tratí cca 1,5 mil. pražců.
4 Do roku 1920 nebyly vypisovány veřejné soutěže na dodávky železničních pražců. Tento postup byl zaveden až na základě vládního nařízení č. 667/1920 Sb. z. a n.
5 Hrubý, Jan: Aféry první republiky. Praha 1984; Horská, Markéta: Korupce v českých zemích meziválečné doby – nahodilost nebo chyba systému? Bak. práce. Univerzita Karlova, 2017; v kompendiích: Kárník, Zdeněk: České země v éře První republiky (1918–1938). Díl první. Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918–1929). Praha 2000; Kubačák, Antonín: Ministerstvo zemědělství v letech 1918–1948: osudy úřadu a jeho ministrů. Praha 2005.
6 Musil, Petr: Kmotři první republiky. Kdo byl „Dalíkem“ prezidenta Masaryka?, Týden.cz. Dostupná na <https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/kmotri-prvni-republiky-kdo-byl-dalikem-prezidenta-masaryka_498807.html [16. 9.2024]
7 mk, Panama pražcová v Podkarpatské Rusi, Lidové noviny, 1. ledna 1922, s. 6.
8 Národní archiv (dále jen NA), Ministerstvo železnic I (dále jen MŽ), kart. 66, čj. 4/1/v.d.k./39, s. 7–11.
9 Moravský zemský archiv (dále MZA), Ředitelství státních drah Brno (dále ŘSD Brno), kart. 547-94, kmenové číslo 189, Nepřístojnosti při dodávkách pražců, fol. 3.
10 Tamtéž.
11 Tamtéž, fol. 8–15.
12 Serie skandálních afér v ministerstvu železnic, Polední list, 15. 3. 1933, č. 74, s. 5.
13 Tamtéž.
14 Senát disciplinárního sboru I. instance při ředitelství státních drah v Olomouci obžaloval v roce 1933 celkem deset osob: Ing. Jaroslav Freiwald, vrchní technický komisař odboru pro udržování dráhy v Brně I; Ing. Emil Hickl, inspektor státních drah odd. III, ředitelství státních drah v Brně; Theodor Holík, vrchní adjunkt státních drah odd. VII ředitelství státních drah v Brně; Ing. Jaromír Huml, inspektor státních drah odd. III ředitelství státních drah v Brně; Ing. Josef Kodýtek, vrchní technický komisař odboru pro udržování státních drah v Brně II; Ing. Antonín Komzák, vrchní technický komisař odd. III ředitelství státních drah v Brně; Ing. Arnošt Loul, technický komisař odd. III ředitelství státních drah v Brně; Ing. František Rausch, vrchní technický komisař odd. III ředitelství státních drah v Brně; Ing. Karel Říha, vrchní technický komisař odd. III ředitelství státních drah v Brně; Ing. Petr Uvarov, technický koncipista odboru pro udržování dráhy v Brně III. NA, MŽ, kart. 1986,
čj. 2 – II – 1935, Disciplinární řízení.
15 NA, MŽ, kart. 68, čj. 815, Informace pro pana ministra železnic ze 6. září 1933, s. 5.
16 Tamtéž, s. 8.
17 MZA, Krajský soud trestní Brno, III. manipulace (dále jen KST Brno), kart. 704, Spis obžalovací, s. 79.
18 NA, MŽ, kart. 68, čj. K č. 2, s. 18.
19 Podle jiného zdroje 50 hal. – 1 Kč za kus. NA, MŽ, kart. 68, čj. K č. 2, Výtahy ze spisů ministerstva železnic, s. 3.
20 NA, MŽ, kart. 66, čj. 4/1/v/d/k/39, s. 30.
21 NA, MŽ, kart. 68, čj. K č. 2, Výtahy ze spisů ministerstva železnic, s. 4.
22 Tamtéž, s. 5.
23 MZA, ŘSD Brno, kart. 1025, Odd. IX. materiální r. 1935, Příloha k čís. 359 pres.
24 Tamtéž.
25 NA, MŽ, kart. 11, příloha k čj. Pres 2018/35; Archiv České národní banky (dále AČNB), Živnostenská banka (dále jen ŽB) 4823-6 Pražcová aféra 1934–1942, sl. 4 Různé; AČNB, Poštovní spořitelna (dále jen PSP) 708-6, Poštovní spořitelna; AČNB, fond Národní banka Československá (dále jen NBČ) 1526-1, sl. 3, různé písemnosti.
26 AČNB, ŽB 4823-6 Pražcová aféra 1934–1942, sl. 4 Různé; AČNB, PSP/708-6, Poštovní spořitelna; AČNB, NBČ/1526-1, sl. 3, různé písemnosti; NA, MŽ, kart. 1986, čj. 2–II–1935, Disciplinární věc.
27 František Lefkovics (též Lefkovicz, Lefkovič), obchodník dřevem v Košicích, Moór (též Mór) Roth, obchodník dřevem v Košicích, Zoltán Blum, obchodník dřevem v Košicích, Ludevít Glück, obchodník dřevem v Košicích, Vojtěch Reismann, obchodník dřevem v Mukačevě, Markus Schwarz, obchodník dřevem v Košicích, Rabín Arpád, obchodník dřevem v Lučenci, Kroó Vojtěch (Béla), obchodník dřevem v Mukačevě
a Samuel Davidovicz, obchodník dřevem v Mukačevě. AČNB, ČB/128-6, František Lefkovicz a spol.
28 NA, MŽ, kart. 68, čj. K č. 2, Výtahy ze spisů ministerstva železnic, s. 5.
29 Srovnej MZA, ŘSD Brno, kart. 1025, Odd. IX. materiální r. 1935, ad spis č. pres 118.
30 MZA, ŘSD Brno, kart. 547-94, kmenové číslo 932, Uvolnění kauce firmám, jež jsou podezřelé z účasti na pražcové aféře, fol. 10–11.
31 MZA, ŘSD Brno, kart. 547-94, Zajištění nároků státní správy železniční na náhradu škody při dodávkách pro podnik ČSD /pražce/ ing. Josef Kodýtek, fol. 40.
32 MZA, KST Brno, kart. 712, Pražcová aféra slovenská.
33 MZA, ŘSD Brno, kart. 547-94, Zajištění nároků státní správy železniční na náhradu škody při dodávkách pro podnik ČSD /pražce/ ing. Antonín Komzák.
34 NA, MŽ, kart. 1986, čj. 2 – II – 1935.
35 Tamtéž, čj. 43061/35, Odvolací disciplinární nálezy.
36 NA, MŽ, kart. 73, čj. 1065/36, Spis obžalovací.
37 NA, MŽ, kart. 68, čj. 1484/34.
38 Ministr železnic Rudolf Bechyně. In: Národní politika 12. 12. 1925, s. 2.
39 NA, MŽ, kart. 68, čj. 1160/34.
40 Tamtéž.
41 Tamtéž, čj. 1484/34
42 NA, MŽ, kart. 68, čj. 14-63 (Tk-630/35).
43 Tamtéž, čj. 523.
44 Tamtéž.
45 Sekční šéf inž. Otta zatčen pro podezření z vojenské zrady. In: Český deník 19. 5. 1934, s. 1.
46 NA, MŽ, kart. 68, čj. 523.
47 NA, MŽ, kart. 69, čj. 5/1939.
48 Tamtéž.
49 Tamtéž.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.