Ve spolupráci s redakcí železničního televizního magazínu Pozor vlak! jsme připravili cyklus střihových pořadů s tématikou železniční dopravy. V depozitářích Národního archivu je uloženo velké množství filmových archiválií. Většinou se jedná o dokumentární, či výukové záznamy z činnosti různých úřadů a institucí. Jednou z nich je Ústřední dopravní institut (1967–1995) a jeho předchůdce Ústřední dům dopravní a spojové techniky, vzniklý v roce 1960. Filmové výstupy z jejich studia pomáhaly při výuce především železničářů a dnes jsou cenné svými dobovými záběry. V cyklu střihových pořadů nalezly své uplatnění.
1. díl / Horská doprava ČSD (přelom 70. a 80. let 20. století)
První díl „Úžasných návratů“ představuje stručně Národní archiv a dále se věnuje dopravě v Tatrách. Film „Horská doprava ČSD“ z přelomu 70.–80. let 20. století prezentuje především ozubnicovou železnici Štrba – Štrbské pleso, lanovky na Hrebienok a Lomnický štít a několik záběrů Tatranské elektrické železnice i hlavní trati Žilina – Košice.
4. díl / Hovorová kázeň při zabezpečování jízd vlaků (přelom 70. a 80. let 20. století)
V dalších „Úžasných návratech“ se podíváme, jak velký význam má správné telefonování — tedy na železnici a při zabezpečení jízd vlaků, kdy jde o životy. Film z přelomu 70. a 80. let 20. století se odehrává na trati Praha-Čakovice — Měšice u Prahy.
5. díl / Kolejové obvody (60. léta 20. století)
Prostředek pro spolupůsobení jízdy vlaku na zabezpečovací zařízení — kolejové obvody — je představen v dalších „Úžasných návratech.“ Instruktážní film Československých státních drah z první poloviny 60. let 20. století byl natočen na trati Žilina — Štrba a v Nymburce.
6. díl / Dobrou chuť (1977)
Jídelní vůz Československých státních drah zamířil v roce 1977 v propagačním filmu „Dobrou chuť!“ s rychlíkem Progress do Německé demokratické republiky. Film byl natočen filmovým studiem Ústředního dopravního institutu pro Federální ministerstvo dopravy a představujeme ho v šestém díle Úžasných návratů.
15. díl / Železniční zpravodaj č. 5 z roku 1960
V první polovině 60. let 20. století Studio názorných učebních pomůcek ČSD, respektive Ústřední dům dopravní a spojové techniky, připravovali vlastní filmový zpravodaj. Reportáže z něho představují první myčku osobních vozů v Praze na Smíchově, unikátní bourání Herzánova mostu v České Třebové, zásah drážních hasičů a stavbu tzv. jižní nákladní spojky v Praze.
16. díl / Železniční zpravodaj č. 1 z roku 1949 a č. 8 z roku 1961
První železniční zkušební okruh normálního rozchodu na světě vznikl u středočeských Cerhenic. Zpravodaj seznamuje s jeho stavbou a dále s cestou vodáků do Hvězdonic na Posázavském pacifiku, s předáním školícího vozu Pražské dráhy a zejména s železničním neštěstím u Frýdlantu 4. července 1958. V tomto případě jde o jediné známé filmové záběry z odstraňování následků nehody.
22. díl / ARES – Automatizovaný systém rezervování míst na železnici ČSD (1986)
Ares je řecký bůh války, ale byl to také automatický rezervační systém Československých státních drah. Vycházel z východoněmeckého systému EPLA a jeho dodavatelem byl tamní kombinát Robotron. První jednání proběhla v roce 1981. Zkušební provoz začal v roce 1986.
23. díl / Příprava na zimu v sdělovací
a zabezpečovací technice
(60. léta 20. století)
Takzvaná zimní opatření jsou na železnici každoroční nezbytností. Je tomu i v případě elektromechanického zabezpečovacího zařízení (část natočena v Praze-Dejvicích). Uvidíte i proudový sněhomet s motorem stíhačky MIG 15.
25. díl / 20 rokov podniku MTH Vrútky (1988)
1. ledna 1953 vznikl podnik Mechanizace traťového hospodářství Praha. Do něho byl začleněn závod Vrútky, který se v souvislosti s federalizací Československa osamostatnil (1969). Film popisuje výrobu v jednotlivých závodech podniku – Vrútky, Trnava, Košice a Vranov nad Topľou a péči o zaměstnance.
31. díl / Československé filmové noviny č. 37 z roku 1949
Stavba Tratě mládeže Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica byla brigádnicky dokončena za rok a půl a slavnostně otevřena 28. října 1949. Tento okamžik film zachycuje. Druhá trať ve filmu „jenom“ oslavovala: úsek Dráhy císaře Františka Josefa Budějovice – Eggenburg byl otevřen 1. listopadu 1869. Dobové kostýmy, historické vozy a (ne až tak) historická lokomotiva na trati z Českých Budějovic do Českých Velenic připomínají mimořádnou akci, netypickou pro rok 1949. Dobově typická je naopak oslava lokomotivy řady 476.0. Jedna s těchto lokomotiv, pojmenovaná „Drug“, byla věnována J. V. Stalinovi k narozeninám.
33. díl / Stavba širokorozchodné trati I. díl: železniční spodek (1964–1965)
Rychlost stavby 88 kilometrů nové trati za 30 měsíců byla nevídaná. Širokorozchodná trať z Užhorodu do Hanisky pri Košiciach byla stavbou ostře sledovanou, protože na ní závisela přeprava sovětské rudy do Východoslovenských železáren v Košicích. Stavba byla zahájena 16. března 1964 a slavnostně otevřena 1. května 1966. Ve filmu uvidíte zejména traťové stroje, které stavbu železnice prováděly.